Jak zarządzać pracownikami? Kompetencje pracowników w firmie

zarządzanie pracownikami

 

Jedno z podstawowych pytań, na które musi sobie odpowiedzieć dobry manager, brzmi: jak zarządzać pracownikami, by osiągnąć możliwie najlepsze wyniki? Najlepszy sposób zarządzania pracownikami to rzecz jasna taki, który pozwoli na zwiększenie efektywności i wydajności pracy. A także na wyraźniejsze utożsamienie się każdego z pracowników z przedsiębiorstwem, dzięki czemu zarządzanie pracownikami jest znacznie usprawnione i przynosi lepsze efekty. Jak zarządzać pracownikami? Ostatnimi czasy coraz częściej pojawiającą się odpowiedzią jest zarządzanie kompetencjami, zwane też zarządzaniem przez kompetencje. Czyli sposób zarządzania pracownikami wspierany przez system E-Guide.

Kompetencje pracowników i ich właściwy rozwój

Jak zarządzać pracownikami i ich kompetencjami? Zgodnie z najnowszymi standardami – w taki sposób, by umiejętności, kwalifikacje i cechy pracownika mogły być jak najlepiej zagospodarowane. Jak pisze T. Rostkowski w Nowoczesnych metodach zarządzania zasobami ludzkimi (Wydawnictwo Difin, Warszawa 2004) nowoczesne organizacje zauważają, że dopiero zdolności, doświadczenia, wiedza, umiejętności i inne cechy, jakie posiadają pracownicy, mogą prowadzić firmę do realizacji jej strategii, zaspokojenia potrzeb klientów, sprostania warunkom dyktowanym przez konkurencję.

Dlatego właśnie najważniejszym kapitałem przedsiębiorstwa nie jest sam pracownik, ale to, czym on dysponuje – kompetencje pracownika. Właśnie dzięki umiejętnościom, kwalifikacjom i cechom pracowników sprawny manager może podnieść efektywność firmy. Cytując T. Rostkowskiego: obok tak oczywistych korzyści, jak: stworzenie jednolitych kryteriów do rzetelnej i sprawiedliwej oceny pracowników (…), systemy zarządzania kompetencjami wprowadzają nowatorski sposób postrzegania człowieka (z jego umiejętnościami, wiedzą, osobowością itd.) jako czynnika, dzięki któremu firma może osiągnąć rzeczywistą przewagę konkurencyjną. A przecież właśnie o rzeczywistą przewagę konkurencyjną na rynku firmy zabiegają nieustannie.

zarządzanie pracownikami

 

Badać raczej kompetencje niż inteligencję

Powyższy postulat Davida McClellanda, znakomitego autorytetu z dziedziny motywacji i zarządzania pracownikami, najlepiej określa kierunek, w którym powinien iść manager szukający odpowiedzi na pytanie jak zarządzać pracownikami. Zgodnie z najważniejszymi założeniami zarządzania kompetencjami, odpowiednio rozwinięte i właściwie dobrane kompetencje pracowników pozwalają na osiągnięcie wyższych wyników przy mniejszym wysiłku i w krótszym czasie.

Innymi słowy, zarządzanie kompetencjami sprawia, że pracownicy mogą pracować krócej (co wpływa na ich satysfakcję z pracy – nigdy nie zostają po godzinach), a jednocześnie wydajniej (co znów jest celem dobrego managera i leży w interesie każdej osoby odpowiedzialnej za zarządzanie przedsiębiorstwem). Odpowiedni sposób zadbania o kompetencje pracowników minimalizuje jednocześnie ryzyko, że pracownik odejdzie z firmy – wraz ze swoją wiedzą i zdobytym doświadczeniem. Zarządzanie kompetencjami jest zatem doskonałym sposobem dążenia do długofalowego rozwoju firmy.

Jak zarządzać pracownikami?

Efektywnie, kompetentnie, biorąc pod uwagę wszystkie umiejętności pracowników, ich kwalifikacje i naturalne predyspozycje. Dlatego właśnie zarządzanie kompetencjami jest znakomitym rozwiązaniem dla wszystkich managerów, którzy szukają sposobu na zwiększenie wydajności i jakości pracy zespołu.

 

Komunikacja zmian w systemie E-Guide!

Korzystaj 30 dni za darmo!

English